Wednesday 23 August 2017

SVT gör felaktiga tolkningar av en Sifo-undersökning beställd av Svenska kyrkan

SVT publicerade i går en artikel med rubriken ”Fler kvinnor tror på Gud – men kvinnor vänder ryggen till”. Den rapporterar om en ny Sifo-undersökning som har gjorts på uppdrag av Svenska kyrkan. Jag har per mejl på förfrågan till Svenska kyrkan fått tillgång till en mer utförlig presentation av undersökningen. I detta blogginlägg granskar jag huruvida påståenden som görs i artikeln verkligen har stöd i undersökningen.

Men först ska jag kommentera en sak som inte nämndes i SVT:s artikel, nämligen att bland dem som svarade på frågorna (1000 st) så uppgav 73 procent att de var medlemmar i Svenska kyrkan. Detta är högre än andelen för befolkningen i stort (61 procent år 2016). De svarande är alltså inte helt representativa för den svenska befolkningen. Konsekvensen är rimligen att befolkningen som helhet är mindre gudstroende än vad man kan tro när man läser siffrorna. Detta borde SVT ha nämnt i artikeln.

I ingressen skriver SVT följande:
Svenskar är kända för att vara ett sekulariserat folk, men trots det fortsätter en majoritet av invånarna i Sverige att tro på ”något”.
Påståendet om en majoritet stöds inte alls i undersökningen. Det är bara 43 procent som väljer ett svarsalternativ där man anger att man tror på något. 35 procent svarar ”Jag tror inte på någon Gud, övernaturlig makt eller kraft” och 22 procent svarar ”Jag vet inte vad jag ska tro på”. Inte heller stöds påståendet enligt brödtexten själv av andra liknande undersökningar som har gjorts: ”I studier som gjorts de senaste åren uppger stadigt drygt 40 procent av svenskarna att de har någon form av tro.”

SVT:
Av kvinnorna är det 27 procent som anger att de inte tror på någon gud överhuvudtaget, motsvarande siffra för männen är 41 procent.
Siffrorna stämmer. Svarsalternativet var ”Jag tror inte på någon Gud, övernaturlig makt eller kraft”.

SVT:
Totalt uppger 43 procent av svenskarna att de tror på gud, men bara nio procent av dessa svarar att de tror på en opersonlig högre makt, de flesta svarar mer svävande att gud snarare är något inom varje människa än något utanför.
Påståendet om 43 procent tycker jag är tveksamt. Det är bara ett av alternativen som innehåller ordet ”Gud”, nämligen ”Jag tror att Gud snarare är något inom varje människa än något utanför”, och det alternativet får bara 20 procent. För att få det till 43 procent måste man även räkna med alternativen ”Jag tror på en högre makt som man ha en personlig relation till” (14 procent) och ”Jag tror på en opersonlig högre makt eller kraft” (9 procent). Det är såvitt jag kan bedöma inte orimligt att definiera Gud så att båda de alternativen innebär gudstro, men att skriva att 43 procent ”uppger att de tror på Gud” anser jag är lite missvisande.

Siffran nio stämmer, men svarsalternativet var ”Jag tror på en opersonlig högre makt eller kraft”. Ordet kraft utelämnas alltså av SVT. Eftersom kraft och makt inte är direkta synonymer tycker jag att SVT gör fel som förkortar svarsalternativet på det sättet.

Påståendet om ”de flesta” stämmer inte om man med ”de flesta” menar en majoritet av dem som svarar att de tror på något, vilket jag skulle säga följer av den enda korrekta betydelsen av ”de flesta”. Det är dock det vanligaste av de tre alternativen.

No comments:

Post a Comment